Şu An Okunan
Mustafa Emin Büyükcoşkun: Suruç’un İzlerinin Peşinde

Mustafa Emin Büyükcoşkun: Suruç’un İzlerinin Peşinde

Yazı: Mustafa Emin Büyükcoşkun

Gitmek (2019) projesinin macerası dört yıl önce bir istişare toplantısıyla başlamıştı. Olağanüstü zamanlarda süren, olağanüstü koşullarda devam eden dört yıllık süreçte sözlü tarih, görsel hafıza ve en nihayetinde belgesel film olarak şekil bulan bir bellek ve kayıt çalışması yürüttük. Filmin post-prodüksiyon aşaması tamamlanırken filmin de yapımcısı olan Suruç Aileleri İnisiyatifi, katliamın 4. yıldönümünde Şişli Belediyesi’ne bağlı Nazım Hikmet Kültür Merkezi’nde bir gösterim düzenlemek istedi. Ne var ki Şişli Kaymakamlığı -henüz eser işletme belgesine başvurmamış, gösterime girmemiş bir film ve teknik olarak bir salon toplantısından farksız etkinlik için- İstanbul Valiliği’ne bildirimde bulundu; emniyetten güvenlik görüşü istedi. Emniyet ise etkinlik için dilekçe veren arkadaşların ibraz ettiği afişlere bakarak, filmi seyretmeye tenezzül etmeksizin “terör örgütü propagandası yapılabileceği’” ve “suç ve suçlunun övülebileceği” ihtimaliyle gösterimi yasakladı. Bir filmin sinopsisine dahi bakmaksızın, adından içeriğine dair böyle bir yargıya varmak, herhalde Türk polisinin üstün özelliklerinden biri olsa gerek.

Şişli Kaymakamlığı’nın keyfî tutumuna karşın film, BEKSAV’ın Kadıköy’deki binasının bahçesinde seyircisiyle buluştu. Keyfî yasak, özgürleşen seyircinin iradesiyle bir kenara atıldı. Ertesi gün ise aynı film, Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi’ne bağlı Kongre ve Sergi Sarayı’nda yoğun bir polis ablukası altında dahi olsa seyircisiyle buluştu. Yoğun bir katılımla gerçekleşen gösterimde farklı katliamların tanıklarının sahnede kenetlendiği an hafızalarda yerini aldı. İllerden ilçelere fark eden bu keyfî tutumun, filmin bundan sonraki festival gösterimlerinde ve yaygın dağıtımında tekerrür etmemesini umarak, gösterim ve dağıtım ağlarımıza sahip çıkarak yolculuğumuza devam edeceğiz.