Şu An Okunan
Boşluk

Boşluk

Boşluk 
7′, 2020, Türkçe (İngilizce altyazılı)
Kamera ve kurgu: Begüm Özden Fırat
Ses miksaj: Sair Sinan Kestelli

Sesler sızıyor, içeriden dışarıya olduğu gibi dışarıdan da içeriye… Boşluk, COVID-19 salgınının ilk aylarında bir apartmanın içinde yoğunlaşan seslere kulak kabartıyor. Salgın sürecinde evde kalma lüksüne sahip hemen herkesin yaşadığı işitsel bir deneyim bu. İnsanlar evlerine çekildikçe, apartman dairelerinden gelen sesler artıyor; “özel” sesler, dışarıdan içeri sızan “kamusal” seslere karışıyor. Begüm Özden Fırat Boşluk’ta, tüm bu seslerin biriktiği apartman aydınlığına kamerasını çevirerek bu işitsel deneyime görsel bir karşılık buluyor. Perdeleri, pencereleri ve borularıyla Boşluk’un aydınlığı, apartmanda yaşayanlardan habersiz salgın zamanının seslerini yutan betonarme bir boğaz gibi. Boşluk aynı zamanda, özellikle de son sahnesiyle, kamusal ile özel arasındaki sınır üzerine düşünen bir video işi olarak anlam buluyor. Seslerin Kurtuluş/Tatavla semtinin gündelik hayatındaki yerine odaklanan bir araştırma projesinin parçası olan Begüm Özden Fırat’ın, kendi araştırma pratiğiyle kurduğu ilişkinin salgın sürecinde nasıl değiştiğini de videodan takip edebiliyoruz. Boşluk giderek çoğalan ekranları ve apartman içi karşılaşmalarıyla, kamusal ile özel arasındaki sınırlar kadar, ‘apartman sakini’, ‘kulak misafiri’ ve ‘araştırmacı’ pozisyonları arasındaki sınırları da sorguluyor.

Begüm Özden Fırat

Begüm Özden Fırat, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyoloji Bölümü öğretim üyesidir. Kent ve kültür sosyolojisi, görsel kültür çalışmaları ve toplumsal hareketler alanlarında çalışmaktadır. Commitment and Complicity in Cultural Theory and Practice (Palgrave/Macmillan, 2009), Cultural Activism: Practices, Dilemmas, Possibilities (Rodopi, 2011) ve Küresel Ayaklanmalar Çağında Direniş ve Estetik (İletişim, 2015) kitaplarının editörlerindendir. Encounters with the Ottoman Miniature Contemporary Readings of an Imperial Art adlı kitabı 2015’te I.B. Tauris tarafından yayınlanmıştır. Emek Sineması’nın yıkımına karşı mücadele yürüten Emek Bizim İstanbul Bizim inisiyatifinin üyesi ve Hoşgeldin Lenin (2016) adlı belgeselin yönetmenlerindendir.

Bu film Altyazı Fasikül: Özgür Sinema’nın İçeriden Dışarıya serisi kapsamında gerçekleştirilmiştir. 20 Temmuz 2020’de, filmin ilk gösteriminin ardından Begüm Özden Fırat‘la gerçekleştirilen canlı sohbet için tıklayınız